Publiek Laden
Soms moet je wel publiek laden. Hoe zorgen we samen dat dit op een verantwoorde manier kan gebeuren zonder onnodige stress voor jou? Dat leggen we je in onderstaande artikels uit.
Artikels omtrent publiek laden
|
Stap 1: Log in op MyCronos Open de MyCronos applicatie op URL https://mijn.cronoscentral.be/home, log in met je Cronos gebruikersnaam en paswoord, en klik op het tabblad “Charging”.
|
|
|
Stap 2: Activeer meldingen In het “Settings” menu kan je de optie “mail” aanduiden. Zo ontvang je een email wanneer je wagen stopt met laden aan Cronos laadpunten (bijvoorbeeld te Kontich). Dan kan je wagen tijdig verplaatsen wanneer hij volledig opgeladen is, en geef je je collega’s ook de kans om hun wagen op te laden. |
|
|
Stap 3: Koppel je laadpas
Activeer vervolgens je laadpas door de functie “Assign” te kiezen bij “My charge cards”. Vul in het pop-up scherm de details van je laadpas in om de pas aan jezelf te koppelen: · Kies Public als type. · Vul het kaartnummer(“BE-DCG-Cxxxxxxxx-x”) volledig in bij “Visual number”. o Tip: De QR code op de laadpas bevat het kaartnummer, dus gebruik indien mogelijk de scan functie van je GSM om fouten te vermijden. · Klik op Save om je laadpas te koppelen.
|
|
Ja, je kan met de Cronos laadpas laden aan meer dan een half miljoen publieke laadpunten in Europa. Aan welke laadpunten je terecht kan, kan je terugvinden in de interactieve kaart in de Cronos Charge app.
Let wel: De Cronos Car Policy schrijft voor dat laadkosten buiten de Benelux niet door de werkgever gedragen worden. Bevestig vooraf hoe deze kosten verrekend worden bij jouw werkgever als je je Cronos laadpas buiten de Benelux wil gebruiken.
Gepubliceerd in Het Nieuwsblad op 26 augustus 2025, autheurs Thierry Goeman, Cathérine De Kock
Er bestaan geen algemene regels over de parkeertarieven bij het opladen van een elektrische wagen op straat, aan een publiek laadpunt. Sommige gemeenten of steden verplichten u om een parkeerticket te nemen, andere niet. Gent voert straks naar Leuvens voorbeeld een ‘rotatietarief’ in. Tijd voor een overzicht.
Het is niet de Vlaamse of federale overheid die beslist of er betaald moet worden voor de parkeerplaats waar u een elektrische wagen kunt opladen. “Parkeerbeleid is een onderdeel van het lokale mobiliteitsbeleid. Het zijn dus de gemeenten en steden die daar zelf over beslissen”, zegt Nathalie Debast van de Vereniging voor Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG). Die situatie leidt tot verwarring én boetes. Wie in een gemeente of stad woont waar het parkeren gratis is tijdens het opladen, weet vaak niet dat die regel elders niet geldt. Tot ze een parkeerboete of -retributie in de bus krijgen. De Wegcode stelt wel duidelijk dat een elektrisch voertuig dat op een plaats staat die voorbehouden is voor wagens die willen laden, ook effectief aangesloten moet zijn op de laadpaal. Anders mag het daar niet blijven staan. Dat geldt overigens niet alleen voor honderd procent elektrische wagen, ook voor hybrides.
Die parkeerplaatsen worden aangeduid met een verkeersbord E9a ‘parkeren toegelaten’ (blauw bord met een witte P) en een pictogram met een stekker. Wie daar met een niet-elektrische of niet-hybridewagen parkeert, riskeert een boete van 58 euro. Daar is geen discussie over. Maar als dat laadpunt in een zone staat waar betalend parkeren geldt of het plaatsen van een parkeerschijf verplicht is, is het niet altijd duidelijk of u ook moet betalen terwijl u aan het opladen bent. En hoelang u er mag blijven staan.
Neem nu Gent. Bestuurders van een elektrisch voertuig moeten op parkeerplaatsen in Gent die voorbehouden zijn voor elektrische voertuigen, geen parkeertarief betalen; ze moeten uiteraard wel betalen voor het stroomverbruik bij het laden. Maar de stad voert binnenkort wel een rotatietarief in. Dat is een vergoeding die, bovenop de laadprijs, aangerekend wordt via de laadpaal. Wie zijn elektrische auto in Gent langer dan vier uur aan een publieke laadpaal laat staan, betaalt vanaf 1 februari 2026 tussen 8 en 22 uur een extra bedrag van 3,60 euro per uur. Met het rotatietarief hoopt de stad dat de publieke laadpalen sneller vrijkomen voor andere chauffeurs die willen laden.
Ook in Brussel parkeert u gratis als u aan het laden bent. Op voorwaarde dat uw wagen verbonden is met de laadpaal. Anders riskeert u een boete.
Maar in Antwerpen gelden er totaal andere regels. “In een zone met betalend parkeren of schijfparkeren moet u ook tijdens het opladen betalen of een parkeerschijf leggen”, lezen we op de website van de stad. “U moet ook de maximale parkeerduur respecteren. Als u maar twee uur mag parkeren, kunt u ook effectief maar twee uur laden.”
Dat is ook in Mechelen het geval. “De parkeerregels blijven gelden. Op laadplaatsen in de betalende parkeerzones moet u dus ook parkeergeld betalen”, vernemen we bij de stadsdiensten.
In Brugge zijn laadplaatsen in de binnenstad voor iedereen betalend, ook voor houders van een geldige parkeervergunning. Als u er laadt in een blauwe zone, gelden dezelfde parkeerbeperkingen: namelijk maximaal 4 uur parkeren met een blauwe parkeerschijf.
Ook in Aalst gelden voor chauffeurs die hun wagen opladen, dezelfde parkeertarieven als voor iemand die dat niet doet.
Dat geldt ook in Leuven, waar ze bovendien net als in Gent een rotatietarief hanteren.
Extra kosten rekenen ze ook in Hasselt aan als uw auto opgeladen is, maar toch nog verbonden is met de laadpaal. Een elektrisch voertuig kan in Hasselt – in tegenstelling tot in Antwerpen, Mechelen en Leuven – wel gratis parkeren tijdens de duur van het opladen. Ook weer om iedereen de kans te geven om zijn auto op te laden.
Opmerking hierbij: in alle betaalparkings, ondergrondse garages vooral, betaalt u sowieso voor een parkeerticket én voor de stroom die u hebt geladen, waar ook in Vlaanderen. Die eenvormigheid is het gevolg van de uitbating van de betaalparkings door privéfirma’s.
Ook aan de kust verschillen de regels van gemeente tot gemeente. Neem nu Middelkerke. Daar betaalt u het normale parkeertarief en als uw wagen één uur na het opladen niet weg is, riskeert u een retributietarief van 50 euro. Ook in Koksijde betaalt u net als voor alle andere voertuigen een parkeertarief, ook tijdens het laden. In De Panne moet u gedurende de volledige laadbeurt ook parkeergeld betalen in zones waar betalend parkeren geldt. Op plaatsen waar een parkeerbeperking van twee uur geldt, kunt u maar twee uur laden. In deelgemeente Adinkerke wordt de beperkte parkeertijd van twee uur dan weer verlengd naar vier uur op de locaties waar elektrisch laden van toepassing is.
Tot slot een goede raad die de lokale besturen en lokale politiediensten geven: kijk vooral naar de onderborden bij de openbare laadpalen en raadpleeg bij twijfel de website van de gemeente of stad, zo komt u achteraf niet voor onaangename verrassingen te staan.
Heb je problemen bij het laden op een publiek laadpunt? Controleer eerst even volgende zaken:
1. Staat het laadpunt beschikbaar op de interactieve kaart van de Cronos app? Via de app kan je aan de kleur van het icoon de status van het laadpunt controleren. Als het icoontje een oranje kleur heeft, dan is het laadpunt gereserveerd. Indien er een technische fout is, kleurt het icoontje rood. Kies dus een laadpunt met een groene kleur.
2. Heb je een vrij laadpunt gekozen en lukt het laden niet? Probeer de laadkabel nog eens goed (diep) in het laadpunt te steken, en controleer ook of de type 2 kabel correct in de wagen zit.
3. Indien het nog steeds niet lukt om te laden, dien je contact op te nemen met de eigenaar van de laadpaal. De contactgegevens kan je op elke laadpaal teruggvinden. Zij kunnen technische zaken nakijken op het toestel zelf, de hardware herstarten of fouten op hun platform opzoeken.
4. Meld het probleem aan Cronos Laadinfra:
Neem contact op met ons via laadinfra@cronos.be of bel naar +32 3 450 86 80
Zorg ervoor dat je de volgende informatie hebt:
- ID van je laadpas
- Tijdstip van de laadtransactie
- Serienummer van de laadpaal
- Locatie van de laadpaal
- Serviceprovider van de laadpaal
Je kunt onze klantenservice bereiken door een e-mail te sturen naar laadinfra@cronos.be of te bellen naar +32 3 450 86 80.
Ons fysieke kantoor is bereikbaar op adres Veldkant 31A - 2550 Kontich.
Neen, een laadsessie moet altijd worden gestopt op dezelfde manier als waarop ze werd gestart. Dat kan dus enkel met de jouw laadpas (als je daarmee de sessie hebt gestart). Enkel de uitbater van het laadpunt kan, doorgaans vanop afstand, je laadsessie stoppen in functie van klantenondersteuning of bij technische problemen.
Daarnaast is het stoppen van de sessie ook mogelijk door de wagen te ontgrendelen en de laadkabel uit de wagen te halen. Dit is uiteraard enkel mogelijk als je ook toegang hebt tot de wagen. Let wel: sommige laadpunten laten de kabel aan hun kant niet los tot je uitbadged om diefstal van kabels te voorkomen.
Cronos kan nooit sessies beheren of stoppen op publieke laadpunten die niet rechtstreeks door ons worden uitgebaat.
Nee, op dit moment is er (nog) geen roamingovereenkomst met Tesla.

